reklama

Päť podôb internetovej rakoviny. Ukážka základnej diagnostiky

Nenávistná internetová komunikácia má bohatú tradíciu od polovice 90-tych rokov. Už vtedy vulgárne a urážlivé diskusné príspevky v odbornej diskusii naznačovali, kam sa budeme uberať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Dodnes sa nám tento fenomén rozvíja lepšie ako čokoľvek v našej malej krajinke. Dokonca bujnenie internetovej komunikácie prinieslo viacero rakovinových foriem aktivít a komunikácie.

Pozrime sa aspoň na niektoré:

Diskusie, anonymy a nickname kontá

Pod skutočný názor sa každý slušný autor dokáže podpísať. Na internete to však platí skôr výnimočne. Anonymní diskutéri, často skrytí pod prezývkami, falošnými a krycími menami, vo svojich žlčovitých príspevkoch stratou súdnosti denne dokazujú platnosť pravidla: „Keď odvaha zlacnie, rozum zdražie.“ Asi najmenej mi prekáža, že takíto autori neovládajú ani základy gramatiky. Skôr ma vždy prekvapuje nástojčivosť ich presvedčenia, že by ľudstvo utrpelo vážnu ujmu, ak by sa k danej téme slovami plných slín nevyjadrili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoaxy, klamlivé správy a zavádzanie

Kým predchádzajúca kategória reprezentuje súťažiacich v hlúposti a primitivite, nepravdivé, zavádzajúce a manipulatívne správy sú nepomerne sofistikovanejšie. Prípadne plné citu a emócií na hranici vydierania. A je smutné, že veľká časť populácie verí „zaručeným“ senzačným správam oveľa viac ako serióznym zdrojom. Pri tejto kategórii je prevencia jednoznačne úlohou prevádzkovateľov webov, sociálnych sietí a platforiem – vyhľadávať a vyrezávať tieto nádory na internete.

Manipulatívne a cielené kampane

Je ich možné sčasti zaradiť do predchádzajúcej kategórie. Ich špecifikom však je, že sú plánované, cielené a realizované ako platené služby s vopred vypočítaným – politicky motivovaným a želaným – dosahom. Hoax šíri naoko fantastickú a prekvapivú, ale nepravdivú správu, primárne určenú jednotlivcom. A jednoduchší jednotlivci alebo bez kontroly zdrojov uveria, čiže „naletia“. Manipulatívne kampane sú však plánované, pripravované a cielené so zámerom ovplyvniť občianske, politické či volebné postoje ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naivita v online

Tu máme opäť ukážky z kategórie „keby hlúposť kvitla, mali by sme na internete večnú jar“. Mnohí ľudia totiž v určitom ničím neopodstatnenom online nadšení uverejňujú príspevky s obsahom, ktorý na sieť jednoducho nepatrí. Často sú to také dôverné informácie, ktoré by za normálnych okolností neposkytli ani najbližšiemu priateľovi či rodine a vôbec nie manželke. A keď naletia podvodníkom, falošným profilom či kriminálnikom alebo prídu o dôverné údaje, čudujú sa. No opakujte to dookola a stále sa nájde niekto, kto je dôverčivý.

Kriminálne a zločinecké aktivity

Karikatúra z raných dôb internetu v časopise The New Yorker zobrazuje psíka pred počítačom, ktorý sa teší: „Na internete nikto nevie, že si pes!?“A túto výhodu využívajú aj podvodníci, kriminálnici, zločinecké skupiny, teroristi či priekupníci s ľuďmi, drogami a zbraňami. Majú vlastnú odvrátenú tvár siete a jej štúdiom sa zaoberajú iné špeciálne služby a bezpečnostní experti a na to zriadené inštitúcie. Ale je dobré uvedomovať si, že aj takéto metastázy internet má.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Občas si sám dávam otázku, ako sa správať v takto napadnutom organizme. A prichytím sa, že si to musím aj ja opakovať: Najprv rozmýšľať, až potom klikať. A ak sa vám niečo nepozdáva, radšej nekliknúť vôbec.

Niekedy už nie je cesty späť.

Obrázok blogu
(zdroj: Jakub Kotian)
Stano Verešvársky

Stano Verešvársky

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Roky praxe v IT a telekomunikačných firmách mi dali úžasné zistenie: „Počítače a technologické trendy sú rovnako zaujímavé a vzrušujúce, ako ľudia, ktorých pri nich stretnete (!?)“Spolu sú killerská kombinácia. Nedá mi o tom nepísať. Príbehy som mal vždy rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu