reklama

Vážení používatelia sociálnych sietí, došlo vám, čo s vami robia?

Ten škandál bol grandiózny. Cambridge Analytica zneužila osobné údaje z Facebooku, ktoré získala vďaka chybe v kóde FB a nadstavbovej aplikácii vo forme dotazníka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Takto získali podrobné údaje o množstve ľudí a tie využili na manipulatívne ovplyvňovanie verejnej mienky. Marca povolali vypovedať a Analytica vyhlásila bankrot.

Obrázok blogu
(zdroj: Jakub Kotian)

Nech už urobili, čo urobili, teraz už len zahmlievajú a svet bude musieť žiť s víťazmi. Tak to chápem vždy, keď vidím v televízii D. Trumpa, T. Mayovú, B. Johnsona, N. Faragea alebo kohokoľvek iného, kto sa dostane k moci neférovým spôsobom pomocou manipulatívnych praktík.

Vážení používatelia sociálnej siete, ťažko posudzovať, či vás (nás) niekto zneužil – sme veľmi rôznorodá masa ľudí v mnohých krajinách s veľmi pestrými profilmi, názormi či hodnotovou orientáciou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Každá (nová) technológia je dobrý sluha a zlý pán.

Moja poviedka Mäsožravec má 35 rokov a je o samoriadiacom inteligentnom vozidle, ktoré vďaka bugu v kóde likviduje svojich majiteľov. Dnes už nevyznieva ani trochu ako sci-fi, skôr ako realita najbližších rokov. Hoci nejaké obete sa pri tom vyskytujú tiež.

Ako dlhoročný fanúšik a autor žánru science fiction som sa vždy rád zamýšľal nad technológiami budúcnosti. Cestovanie v čase, vesmírne hlbiny a humanoidní roboti ma fascinovali. Sci-fi je žáner, kde sú nebezpečenstvá zvrtnutia nesprávnym smerom alebo zneužitia novej technológie vykreslené veľmi verne. Až z tých Matrix virtuálne-virtuálnych realít behajú zimomriavky po chrbte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, čo mi vytvára zimomriavky na chrbte, sú niektoré koncepty Internet of Things (IoT) – Internetu vecí.

Nie, neprekážajú mi inteligentné pripojené čipy na dverách, chladničkách, senzoroch, smetiakoch, v automatizovanej výrobe, monitoringu počasia a prírodných javov. Ani užitočné koncepty pri zásobovaní vodou, plynom, elektrinou či monitoring v zdravotníctve a u starších a osamelých ľudí. Sám jazdím na monitorovanom služobnom vozidle, kde knihu jázd a ďalšie náležitosti robí počítač, na ktorý je cez SIM karty napojená celá flotila. Systémy kontrolujú každý môj pohyb.

Trendom je napríklad v blízkej budúcnosti zakázať používanie peňazí v hotovosti, a teda každý môj výdavok a príjem bude plne zaznamenaný a kontrolovaný. Informácia o akomkoľvek mojom nákupe a platbe bude k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avšak komu mám odovzdať túto svoju anonymitu? Marketingovým firmám, obchodným reťazcom, vládam, tajným službám či iným manipulátorom? Na sociálnych sieťach mnohí už dnes sami radi zaznamenávame každý svoj pohyb, krok či myšlienku. Súkromie sa rozplýva v online svete a my veselo klikáme, aby bola informácia čo najpodrobnejšia...

Škandál s britskou firmou Cambridge Analytica ukázal len špičku ľadovca, ktorý koncept „všetko je pripojené“ prináša. A v mnohých aspektoch sa mi nepáči. Pred časom som čítal zámer istej firmy zamestnancom vo výrobe nastreľovať čipy pod kožu. Hlúposť, mávol som nad tým rukou, veď ho možno pripevniť na pracovnú kombinézu. Ale čím sa potom zamestnanec líši od automatického robota? Tým, že potrebuje prestávku, občas musí ísť na WC a niekedy štrajkuje? Nuž, dosť dôvodov vymeniť ho za tie roboty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie, nie som proti technickým inováciám. Práve naopak. Len si myslím, že treba veľmi dôsledne zvažovať dosahy a dôsledky. Svoje súkromie si vážim a nemám záujem, aby mi raz marketingové spoločnosti v čase odpočinku či spánku premietali na sietnicu alebo do podvedomia tie najlepšie a najvýhodnejšie produkty. Aj vo voľbách, aj v obchode či plánovaní dovolenky sa chcem rozhodovať podľa svojich, a nie cudzích vsugerovaných myšlienok.

Že zasa rozmýšľam v termínoch sci-fi? Myslím, že ani veľmi nie.

Pozrite sa do svojho prehliadača po pripojení na internet, čo vám do reklamných prúžkov natláčajú servery a sieťové roboty... A to vôbec nehovorím o všetkých tých senzačných, všetkovysvetľujúcich správach pre široké masy...

Pekné online alebo pokojne aj offline leto, priatelia!?

Stano Verešvársky

Stano Verešvársky

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Roky praxe v IT a telekomunikačných firmách mi dali úžasné zistenie: „Počítače a technologické trendy sú rovnako zaujímavé a vzrušujúce, ako ľudia, ktorých pri nich stretnete (!?)“Spolu sú killerská kombinácia. Nedá mi o tom nepísať. Príbehy som mal vždy rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu