reklama

Zamestnancov na Slovensku fackajú alebo chvália?

Nie, nemyslím to doslova. Žiadne skutočné facky predsa do manažérskych praktík nepatria. Otázka stojí skôr obrazne – aký štýl riadenia kde funguje a prináša výsledky?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Už viac ako dvadsaťpäť rokov riadim tímy informatikov a telko odborníkov a zažil som naozaj všeličo. Ale v jednej veci mám od začiatku úplne jasno. Pozitívna motivácia vždy funguje oveľa lepšie ako negatívna. Ak podporíte iniciatívu, dobré nápady, nadpriemerné výsledky, oceníte kolegov, ktorí vedia a chcú, ťahajú tím, staviate takmer so 100-percentnou istotou na úspech. Samozrejme, ak staviame na základoch spravodlivého hodnotenia, bez preferovania obľúbencov či tých, čo sa chcú páčiť.

Obrázok blogu

Stretol som sa aj s opakom – direktívnym riadením, sprevádzaným krikom, decibelmi v komunikácii, kde chýbali argumenty, dokonca s až despotickým zastrašovaním a aj fackami nespravodlivých hodnotení v momentoch, keď očakávate pochvalu či ocenenie. Nemyslím, že by bolo akokoľvek prospešné zaoberať sa týmito metódami riadenia, hojne obľúbenými najmä v minulom režime, ktoré niektorým jedincom zostali ako špina za nechtami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké sú však národné a kultúrne odlišnosti? Spísal som krátky sumár mojich skúseností.

V anglosaskej a americkej kultúre sa v manažmente využíva rad praktických a užitočných metód založených na plánovaní a meraní výsledkov. Ale často aj na prehnanom individualizme a motivácii jedinca. Sám som tým prešiel a hodnotím to, že pri rozumnom a zdravom sebavedomí sú to výborné manažérske techniky, ktoré využívajú pozitívny prístup a motiváciu.

Nemeckí manažéri sú síce podobní, ale s naším naturelom majú bližšie prirodzené tímové myslenie.

Francúzi, Taliani či Španieli, ako praví južania, sú temperamentnejší, v detailoch často menej dôkladní, ale o to viac komunikatívni a stále dostatočne pozitívne naladení. No na druhej strane niekedy na škodu aj príliš impulzívni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobitnou skúsenosťou sú pre mňa manažéri z Ázie. Pamätám si ešte na šok pri výťahu v Japonsku, keď sa podriadený poklonil šéfovi až po zem. Doslova. A tiež na stoloch v kanceláriách večer spiaci podriadení, ktorí nemohli z práce odísť, pokiaľ tam bol ich šéf. Takisto ma prekvapili nástenky v závodoch s fotkami Našich najlepších a rôzne vizuálne formy výsledkov kolektívnych súťaží. Rýchlo som však pochopil, že manažment je tam balansom medzi všemocnosťou šéfa a kolektívnym rozhodovaním.

Veľmi podobné, hoci s odlišnosťami, je to v Južnej Kórei, a ešte o kus iné zasa v Číne, kde sa mi zdal jedinec často najviac bezvýznamným kolieskom, ktoré možno ľahko nahradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A zhrnutie? Nie som horlivým obdivovateľom egoistického štýlu západného manažmentu, fungujúceho takmer cez mŕtvoly, ani kolektívne surových praktík ázijského štýlu riadenia. Môžeme preberať technológie, osvedčené postupy, systémy a metódy, ale zostaňme vždy sami sebou – riadení zdravým rozumom!

To nám všetkým želám nielen ku koncu roka.

Stano Verešvársky

Stano Verešvársky

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Roky praxe v IT a telekomunikačných firmách mi dali úžasné zistenie: „Počítače a technologické trendy sú rovnako zaujímavé a vzrušujúce, ako ľudia, ktorých pri nich stretnete (!?)“Spolu sú killerská kombinácia. Nedá mi o tom nepísať. Príbehy som mal vždy rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu