reklama

Telekomunikačné siete, služby, uzly a ako ich rozťala EÚ

Ak radi cestujete po svete, určite využívate telekomunikačné služby. Asi už zriedka sú to predplatené telefónne karty, ktoré ešte nedávno bolo možné dostať všade. Telefónne búdky a automaty sa vytratili z nášho života.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

A mobilné telefóny, siete a internet každý berie ako samozrejmosť. Takže, ak sa balíte na cesty, určite sa zaujímate o ceny roamingových služieb v zahraničí, alebo zisťujete dostupnosť bezplatných wi-fi sietí v hoteloch a reštauráciách. Na mobiloch a internete sme my, Európania jednoducho závislí, rovnako ako na Facebooku, Gmaili, WhatsAppe, Tweeteri, Messengeri, Skype a iných aplikáciách.

Telekomunikačný uzol_1
Telekomunikačný uzol_1 

A v rámci Európy sú služby na veľmi slušnej úrovni a ich využitie je naozaj jednoduché a zväčša aj cenovo dostupné. Málokedy sa vyskytnú technické problémy, či vysoký účet po návrate z dovolenky. A tak vaši priatelia, rodina a známi vidia vaše dovolenkové a cestovateľské zážitky hneď v priamom prenose.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mobilné siete a internetové pripojenia sú samozrejme dostupné aj vo vzdialenejšom svete, v rozvojových krajinách a exotických destináciách. Len človek musí počítať s nižšou kvalitou a vyššími účtami.

Európska únia vo svojom úsilí čo najviac zjednotiť pravidlá pre využívanie telekomunikačných služieb v Eurozóne takisto nespí. Posledná novinka je zrušenie roamingových poplatkov a sprístupnenie mobilných služieb (hlasových aj dátových) užívateľom v rámci EÚ tak, aby ich mohli využívať v rámci EÚ za rovnakých podmienok ako v národnej sieti. Iniciatíva bezpochyby záslužná a profitovať z nej budeme najmä my, zákazníci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Telekomunikačný uzol_2
Telekomunikačný uzol_2 

Lenže tu cestovateľa napadne aj iná otázka. Je regulácia vždy na mieste? A neznevýhodňuje európskych operátorov, ak je jej príliš? A budem konkrétny. V Európe – a teda aj na Slovensku – telekomunikačné siete ako skutočný poklad nútene zakopávame do zeme. Základňové stanice na budovách staviame podľa striktných pravidiel a pri historických budovách a pamiatkach navyše skutočne mimoriadne prísnych. Ale je to tak všade? Stačí sa v zahraničí – v Ázii, Afrike, Južnej Amerike, ale aj v USA a Kanade – poobzerať a vidíte iný obraz. Zväzky káblov na drevených stĺpoch, chaotické prepletence rôznych vedení a drôtov visiacich nad ulicou a zariadenia mobilných sietí necitlivo ponaliepané na budovách, historické pamiatky často nevynímajúc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Základňová stanica na budove
Základňová stanica na budove 

Takže hurá, páni a dámy v Bruseli, regulujme a spríjemňujme podmienky našim zákazníkom, len nezabúdajme, že každá regulácia predstavuje aj náklady(!?) Lebo operátori v červených číslach už len ťažko budú ďalej v byrokratických, alebo povedzme krajšie – v administratívne náročnejších podmienkach - trvale inovovať a investovať do nových technológií, aby priniesli zákazníkom ďalšie moderné služby a novinky...!?

PS: A rada pre cestovateľov? Nuž, nič veľmi múdre mi nenapadá … Moja skúsenosť je taká, že v Peru mi – vďaka zapnutému dátovému roamingu stiahnuté maily “zožrali celý kredit na mobile” – mal som ho asi v hodnote 150 € - a dostal som sa do režimu, že som mohol uskutočniť len núdzové volania. Navyše mi večer v púšti pri Nazcou takmer utiekol autobus, vďaka tomu, že som si na minútku odskočil, ale keďže som dostatočne rýchlo vybehol a utekal za autobusom, ešte som ho zastavil. Inak by som ďalej pokračoval peši po krajnici, pokým by nezistili, že ma tam nechali … Na wi-fi sieti som kolegom napísal mail, na základe ktorého mi kredit dobili o ďalších 150 €, ale potvora sieť MOVISTAR si ma zapamätala, ako účastníka s nulovým kreditom, musel som roaming vždy nastaviť ručne, inak by som si nezavolal, ani sms neposlal. Dáta som si samozrejme vypol (Peru aj Bolívia sú v 3. Zóne, kde sú mobilné dáta poriadne drahé). Ale wi-fi v hoteloch a reštauráciách boli občas celkom použiteľné, aj keď občas mrzli, keď sa 17 Slovákov naraz pripojilo …

Stano Verešvársky

Stano Verešvársky

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Roky praxe v IT a telekomunikačných firmách mi dali úžasné zistenie: „Počítače a technologické trendy sú rovnako zaujímavé a vzrušujúce, ako ľudia, ktorých pri nich stretnete (!?)“Spolu sú killerská kombinácia. Nedá mi o tom nepísať. Príbehy som mal vždy rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu