reklama

Tanky nahradila informačná vojna

„Obsadili nás Rusi“, povedala mi mama. Mal som necelých desať, bolo letné prázdninové ráno a mama ma práve zobudila. V hlase mala strach a obavu. Detské vnímanie ju nechápalo, ale na ulici som videl a počul dunenie tankov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

Od rána som stál pred obchodom na druhej strane ulice, čakal som s mnohými ďalšími, kedy otvoria, aby som kúpil chlieb, múku, olej... Bolo to zrazu čosi vážne uprostred leta a detstva. August 1968 priniesol vojenskú silu, tanky, ktoré tu zostali viac ako dvadsať rokov, dusno, ktoré potlačilo aj nádeje upreté na slobodný svet.

Ten všeobecný pocit odporu som pochopil aj ako desaťročný. Bratranec s kamarátom v noci odmontovali smerovú tabuľu na križovatke a nahradili ju vlastnoručne vyrobenou s nápisom Moskva. Brat dostal v škole jedničku za slohovú prácu na tému „Okupácia Československa“. Po čase vojenská a mocenská sila zvíťazila, krok za krokom šliapala po nádejách a aj po tých, ktorí sa ich nevzdali. Učiteľa, ktorý dal v túžbe po slobode deťom písať ten pamätný sloh, vyhodili. Ešte rok na to sme pri televízore sledovali let Apolla 11 a pristátie na Mesiaci, ale postupne také programy vytlačili prvomájové a vojenské prehliadky z Moskvy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časy sa zmenili. Ale nenamýšľajme si, že nás záujmy mocných obchádzajú. V dobe internetu a rastúcej hodnoty informácií sa ani dnes veľký medveď nevzdáva. Metódami hybridnej informačnej vojny sa snaží udržať si tradičnú sféru vplyvu. Trollovia, hejteri, hoaxy, sponzorované diskusné skupiny, alternatívne združenia, spolky, portály, politické združenia a takmerstrany nespia.

Veď je toľko možností ako využiť silu informácií, zaručených správ, dezinformácie a manipulácie.

Aj mnoho, nie hlúpych ľudí, sa nechá nachytať, informovať, ovplyvniť, pomýliť, či priam zmanipulovať. Internet je dobrý sluha a aj dobrý pán. Možno cezeň aj rozkázať vetru a dažďu ako si to súdruhovia donedávna želali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes mám o 48 rokov viac, ale tá spomienka je dodnes živá. Stojím medzi dospelými v rade a počúvam ich obavami zastreté úvahy: „Bude vojna...“ Našťastie nebola. Ale nezabúdajme. Aspoň preto, aby naše deti nemuseli vnímať obavy, ktorým celkom nerozumejú. Informačná vojna aj tak prebieha, hoci internet je v tom nevinne. To len niektoré informácie je dobré radšej si poriadne preveriť.

Stano Verešvársky

Stano Verešvársky

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Roky praxe v IT a telekomunikačných firmách mi dali úžasné zistenie: „Počítače a technologické trendy sú rovnako zaujímavé a vzrušujúce, ako ľudia, ktorých pri nich stretnete (!?)“Spolu sú killerská kombinácia. Nedá mi o tom nepísať. Príbehy som mal vždy rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu